برای این که افراد بتوانند یک طراح مد و لباس ماهر شوند باید در آموزشگاههایی دوره ببینند که دارای ویژگیهای شاخص و قابل قبولی باشد.
ویژگی اول: دارا بودن مجوز از سازمان فنیوحرفهای کشور![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn-ir1.behzi.net%2Feditor%2Fcover%2F1698311775555.jpg&w=3840&q=100)
ویژگی سوم: برگزاری کارگاههای آموزش تبیلغات در اینترنت
این که در کشورهای همسایه چه نوع پوشش و لباسهایی بیشتر مورد استقبال مردم قرار میگیرد موضوعی است که باید در کلاسهای طراحی مد و لباس توسط اساتید مجرب و مسلط به این حوزه آموزش داده شود. یکی دیگر از ویژگیهای مهم آموزشگاه خوب طراحی لباس، برگزاری کارگاههای آموزش تبیلغات در اینترنت برای گرفتن سفارش در بازار مد و لباس است. در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغات مجازی و اینترنتی از مزایای قابل ملاحظهای در این صنعت نوپا و جذاب برخوردار است. از آن جمله میتوان به ارتباط دو طرفه با مخاطب، فراهم کردن دسترسی مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری مشتریان، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بهعلاوه هزینه تبلیغات مجازی به مراتب کمتر از رسانههای دیگر است. در مجموع تبلیغات اینترنتی راه بسیار خوبی برای باخبر کردن همه از تولیدات یا محصولات به صورت کارآمد و کمهزینه میباشد. از این رو، با توجه به مزایا و فوایدی که تبلیغات اینترنتی داراست، آموزش آن در دورهها و کلاسهای طراحی مد و لباس، اهمیت و ضرورت قابل توجهی دارد و باید با جدیت پیگیری شود.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn-ir1.behzi.net%2Feditor%2Fcover%2F1698311775733.jpg&w=3840&q=100)
ویژگی چهارم: استفاده از طرح
از دیگر ویژگیهای مهم یک آموزشگاه خوب طراحی مد و لباس، استفاده از طرح درسهای (سیلابس) کامل و غنی شده است که تمام آموزشهای لازم برای تبدیل شدن به یک طراح مد و لباس ماهر در آن گنجانده شده باشد. این طرح درسها باید منطبق بر طرح درس (سیلابس) سازمان فنیوحرفهای بهعنوان سازمان ملی و مرجع آموزشهای مهارتی از جمله مهارت طراحی لباس باشد. طرح درسهای یک کلاس طراحی لباس باید کامل و جامع بوده و موضوعات زیر را در بر بگیرد: مبانی و اصول طراحی روی کاغذ مبانی هنرهای تجسمی آشنایی با رنگ و بافت پارچهها و نقوش اسلامی و ایرانی و بینالمللی آشنایی با روانشناسی و جامعهشناسی مخاطبان و مشتریان گوناگون درک فرهنگهای ملل مختلف به خصوص کشورهای همسایه برای طراحی مد و لباس مؤثر آشنایی با روانشناسی رنگها توانایی مطلوب برای طراحی و تصویرسازی و ایدهپردازی طراحی کالکشن تواناییهای تکنیکی برای برش الگو و دوخت و حجمسازی مؤثر شناخت تاریخ هنر و تاریخ طراحی لباس به خصوص در عصر معاصر آشنایی با اصول مدیریت کارگاههای تولیدی و طراحی و مدیریت بازاریابی طراحی آناتومی و طراحی فیگوراتیو اندام و صورت طراحی مانتو طراحی کفش طراحی لباس مشاغل پارچهشناسی و جنسیتشناسی تخصصی لباس طراحی تناسبات طولی و عرضی اندام طراحی اسکلت اندام طراحی ماهیچهای اندام اصول ست کردن لباس و مبحث مهم و جذاب استایلینگ سبکشناسی در مد خلاقیت در طراحی لباس طراحی لباس کودک سلوئت اندام